Bagatela


Uroczyste otwarcie teatru Bagatela nastąpiło 25 października 1919 r. Jego założycielem i pomysłodawcą był Marian Dąbrowski, mecenas kultury, wydawca Ilustrowanego Kuriera Codziennego, sponsor Teatru Polskiego w Wiedniu. Dla potrzeb teatru przebudowano kamienicę przy Karmelickiej 1, gdzie mieściła się do tej pory restauracja Lubelskiego i Króla. Genezę nazwy wyjaśnia anegdota: Boy-Żeleński, zaproszony na spotkanie w sprawie nazwy dla nowego teatru miał wykrzyknąć: ?Znaleźć dobrą nazwę dla teatru? - Bagatela!?. Z założenia w Bagateli miały być wystawiane sztuki lekkie, rozrywkowe i błyskotliwe, bliskie repertuarom paryskich teatrów z Placu Pigalle. Pierwsze przedstawienie wywołało skandal: była to inscenizacja sztuki Zapolskiej ?Kobieta bez skazy?, do niedawna zakazanej przez cenzurę. Krakowskie matrony, zatroskane o moralność młodzieży, udały się ze skargą do biskupa Sapiehy, jednak na próżno: nowy teatr otwarto i poświęcono. Atmosfera skandalu towarzyszyła Bagateli jeszcze długie lata - nauczyciele z gimnazjum im. Sienkiewicza znajdującego się naprzeciw teatru zabraniali swoim uczniom nawet oglądać plakaty teatru. Kiedy w latach dwudziestych Dąbrowski zajął się karierą polityczną i wycofał się z finansowania teatru, jego wspólnicy Król i Lubelski postanowili otworzyć w budynku kinoteatr. W kwietniu 1928 kamienica spłonęła, ostały się z niej tylko mury. Gmach przebudowano, nadal wyświetlano tu filmy i udostępniano scenę zespołom teatralnym. Tuż przed wojną ze spółki wycofał się Józef Król, jedyny teraz właściciel Władysław Lubelski poddał budynek kolejnej modernizacji, tworząc z niego Scalę ? najelegantsze kino Krakowa. Jako kino dla Niemców Bagatela-Scala przetrwała okupację. Zaraz po wojnie wyświetlano tutaj przedwojenne filmy polskie, a niedługo potem w 1945 r. powstał teatr dla dzieci Wesoła Gromadka. Jego twórczynią była Maria Biliżanka. Był to znakomity teatr, prowadzony z rozmachem, ogromnie popularny wśród najmłodszej widowni z Krakowa i okolic. Trzy lata później upaństwowiono i przemianowano Wesołą Gromadkę na Państwowy Teatr Młodego Widza. Odbywały się w nim trzy rodzaje spektakli: dla dzieci w godzinach południowych, dla młodzieży - po południu oraz w godzinach wieczornych - dla młodzieży starszej i dorosłych. Teatr organizował także widowiska w plenerze ? m.in. na Wawelu wystawiono ?Farfurkę królowej Bony?, którą obejrzało 4,5 tys. widzów. Przedstawienia odbywały się także w Barbakanie. W 1958 r. ponownie zmieniono nazwę teatru mieszczącego się na rogu Karmelickiej i Krupniczej na Rozmaitości, które prowadziły intensywną działalność objazdową ? spektakle krakowskiego teatru zaprezentowano w 68 miejscowościach województwa krakowskiego a także w wielu miejscowościach Rzeszowszczyzny i Śląska. W tym czasie na deskach Rozmaitości debiutowali m.in. Roman Polański, Zofia Kucówna, Tadeusz Kwinta, Jerzy Nowak. W lata siedemdziesiąte teatr wkroczył z nową nazwą: Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego. Największym sukcesem teatru w tym czasie była wyreżyserowana przez Mieczysława Górkiewicza Balladyna Słowackiego. Przedstawienie ze scenografią Tadeusza Kantora i muzyką Andrzeja Zaryckiego grano z wielką popularnością przez sześć sezonów. Została pokazana na XI Warszawskich Spotkaniach Teatralnych w 1975 r. obok tak znakomitych sztuk jak ?Dziady? w reż. Swinarskiego. W latach osiemdziesiątych Bagatela wróciła do tradycji teatru dla młodego widza ? wystawiano liczne spektakle dla młodzieży zgodnie z założeniem dyrektora Kazimierza Wiśniaka, który chciał by repertuar skierowany był do nastolatków, którzy są za już duzi na Groteskę, a jeszcze zbyt młodzi na Teatr Stary. W latach dziewięćdziesiątych Bagatela znów zaczęła wystawiać dobre sztuki dla dorosłych: wspomnieć tu należy dwie sztuki Krzysztofa Orzechowskiego: ?Panna Tutli-Putli? Witkacego i ?Wieczór Trzech Króli? Szekspira. Prawdziwym hitem okazał się ?Mayday? Raya Conneya w reżyserii Wojciecha Pokory, grany przez kilka kolejnych sezonów przy pełnej widowni. Wśród interesujących sztuk dla dzieci i młodzieży wystawionych w ostatnich latach wymienić należy ?Kubusia Puchatka? w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego oraz ?Tajemniczy ogród? w reżyserii Janusza Szydłowskiego. Na obecny program teatru składają elementy przyniesione przez kolejnych dyrektorów artystycznych teatru - nowe myślenia plastyczne Wiśniaka, ruch i śpiew wprowadzony przez Kwintę, "nurt lektur szkolnych" Grzybowicza i "repertuar farsowy" Repetowskiej.

Bagatela in English

spis miejsc 2 3
opinie

Mapa

location:
Stare Miasto

adres:
ul. Karmelicka 6

telefon:
4221815

fax:

EMAIL Bagatela

Bagatela strona



Kraków Hotele
Krakow Hotels
Apartamenty
Krakow Tours

 


Bunkier Sztuki
Teatr Bagatela
Teatr Groteska
Kino Kijów
Muzeum Narodowe
e-zakopane.com
e-wroclaw.com

Bagatela

"A MOŻE WRESZCIE COŚ DLA MYSLĄCYCH?"

ewa
23.08.2010
Ocena
1/5

"Dziękuję ci Bagatelo, że jesteś!"

grzesiek
15.01.2010
Ocena
4/5

"przychodzcie na Scene na Sarego 7 Szanowni Widzowie :) warto i doceniajcie poza rozrwywkowym - repertuar poważniejszego kalibra, a ilez naprawde świetnych sztuk zagrała Bagatela na swoich deskach, czesto niedocenionych przez krytyke (vide Ślub, Hulajgeba, Rewizor); bez Was Szanowni Widzowie, Teatr nie ma racji bytu :) "

przyjaciel
18.09.2007
Ocena
4/5

"Bagatela,przyjazny Teatr Dzieki za PPrzemka Brannego"

Basienka18
14.05.2007
Ocena
3/5

"mam taki pomysl cobyscie grali wasze sztuki rowniez na wielkim ekranie,wtedy ci co siedza w bunkrze sztuki i pija absynt mogli byc w teatrze rownoczesnie."

julka
Nov.14.2006
Ocena
4/5